Image

Yhteisöllinen lukio

Karkun evankelisen opiston lukiossa voi suorittaa lukion oppimäärän, saada päättötodistuksen ja kirjoittaa ylioppilaaksi.

Kansanopistolukiossa opiskelu on joustavaa, monimuotoista ja yhteisöllistä. Jokainen opiskelee oman henkilökohtaisen suunnitelmansa, tilanteensa ja tavoitteidensa mukaan. Ryhmät ovat sopivan kokoisia. Tukea ja ohjausta on tarjolla myös tuntien jälkeen.

 

Kuva Giuliasta

"Karkun lukiossa kaikki tunsivat toisensa ja apua sai aina tarvittaessa. Koeviikoilla kokeiden jälkeen useasti kavereiden kanssa joko soudeltiin tai pelattiin tennistä."

- Giulia

Pääsyvaatimukset


Pääsyvaatimuksena on peruskoulun päättötodistus. Alle 18-vuotias voidaan henkilökohtaisesta syystä (esim. pitkä koulumatka tai halu päästä kristilliseen lukioon) hyväksyä opiskelijaksi aikuislukioon.

Lukioon ei ole keskiarvorajaa vaan kaikki hakijat kutsutaan haastatteluun ja valinta opiskelijaksi tehdään haastattelun perusteella.

Kustannukset


Lukion oppimäärään tähtäävä opiskelu on valtion rahoittamaa. Opiskelu, asuminen ja ruokailu on maksutonta koulupäivien ajan maanantaista perjantaihin.

Uuden oppivelvollisuuslain piirissä olevat opiskelijat saavat oppikirjat ja tietokoneen koulun puolesta lainakäyttöön opiskelunsa ajaksi. Tämä koskee v. 2005 ja sen jälkeen syntyneitä ja niitä, jotka ovat saaneet peruskoulun päättötodistuksen vuonna 2021 tai sen jälkeen.

Muut opiskelijat kustantavat oppimateriaalinsa itse.

Opiskelu kansanopistolukiossa oikeuttaa Kelan opintotukeen.

Hakeminen


Karkun evankelisen opiston lukioon on jatkuva haku.

Tarvittaessa hakulomakkeen voi tilata opiston toimistosta p. 03 513 4151.

Opiskelu

Karkun evankelisen opiston lukio noudattaa aikuislukion opetussuunnitelmaa. Aikuislukion oppimäärä on vähintään 44 kurssia/88 opintopistettä  ja sen voi suorittaa 2-4 vuodessa.

Pakollisten kurssien lisäksi tarjolla on valtakunnallisia syventäviä kursseja sekä koulukohtaisia paikallisia kursseja. Matematiikassa on mahdollisuus suorittaa joko pitkä tai lyhyt oppimäärä. Lisäksi mahdollisuus suorittaa erilaisia itsenäisiä verkkokursseja.

Osan opiston vapaa-ajanohjelmasta (esim. liikunta, uskonto, kuvataide) voi myös halutessaan liittää osaksi lukio-opintoja.

Aikaisemmin suoritetut lukiokurssit luetaan soveltuvin osin hyväksi.

Lisätietoa opinto-oppaasta:

Tervetuloa tutustumaan!

Ota yhteyttä

Lukion linjanjohtaja
Anna-Kaisa Ruski 
anna-kaisa.ruski@keokarkku.fi
044 767 5016

rehtori
Matti Rusama
matti.rusama@keokarkku.fi
050 331 9867

Ajankohtaista

Tunnelmakuvia kevään Eramus+-matkoilta

Lukio on mukana EU:n Erasmus+-projektissa #globalgoalsambassadors – European teens fighting for a better future. Koronan vuoksi koko vuosi 2021 piti sisällään vain etätyöskentelyä, joten into on ollut valtaisa, kun vihdoin tänä keväänä olemme päässeet matkustamaan kumppanikouluihimme liikkuvuusjaksolle. Kuunnellaan, mitä nuoret kertovat kokemuksistaan viikon reissuista Italiaan ja Saksaan!

1) Millaiset oli alkuodotukset?

Jännittävät, koska tämä oli ensimmäinen matkani, milloin menen jonkun muunmaalaisen ihmisen arkeen mukaan, jos näin voisi sanoa.

Lähdin etsimään uusia kokemuksia. Odotukseni matkasta ylipäätään eivät olleet korkeat, mutta vaikka olisivatkin olleet, ne olisivat silloinkin ehdottomasti ylittyneet.

Alku oli tosi jännittävä ja välillä ahdisti koska minua huolestutti, tulisiko ne muut ymmärtämään minun puhettani englanniksi.

Tutustuminen uusiin ihmisiin tuntui suorastaan mahdottomalta tehtävältä. Jälkikäteen ajateltuna tuo kaikenlainen stressaaminen oli täysin turhaa. He ymmärsivät ideani, vaikka en olisi muistanut tiettyä sanaa tai osannut selittää sitä englanniksi. Ihmisiinkin tutustui, kun keräsi hiukan rohkeutta tulla juttelemaan.

 

2) Mikä oli antoisinta?

Uudet mahtavat kaverit ja vapaa-ajan vietto uusien kavereiden kanssa

Kielitaito kehittyi!

Ne pienet virheet, joille naurettiin myöhemmin illalla, ne suuret onnistumiset, kun osasi auttaa toista ja tuntea itsensä tärkeäksi osaksi tiimiä.

Perheeseen oli helppo sopeutua ja he olivat tosi avoimia.

Pidin erittäin paljon siitä, miten päivien ohjelmat oli suunniteltu. Pääsimme joka päivä käymään eri paikoissa tutustumassa alueen historiaan ja kuuntelemaan ja kokemaan, miten alue tukee kestävää kehitystä. Yhteisö oli muutenkin niin kannustava ja lämmin, mikä teki matkasta tuplasti paremman.

 

3) Mitä ideoita sait kestävään elämäntapaan?

Vähemmän on enemmän. Matkalla pääsin näkemään konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka paljon jätettä pikamuoti-yritykset tuottavat, joka avasi silmiäni enemmän.

Jokainen meistä voi vaikuttaa jokaisen esineen ja asian elämänkaareen. Vain pienellä pohdinnalla kaikelle tarpeettomalle voi keksiä uuden käyttötarkoituksen.

Sain muistutuksen siitä, kuinka paljon vettä vaatteiden tekemiseen kuluu. Kannattaa siis ostaa valkoisia vaatteita, ei mustia!

Omien vaatteiden tekeminen ja korjaaminen sekä niiden tuunaaminen on järkevää!

Muuallakin voisi olla hyvät pyöräilyväylät.

 

4) Mitä opit kansainvälisestä yhteistoiminnasta?

Oli mielenkiintoista keskustella kulttuurillisista eroista ja elämäntavoista muiden maiden nuorten kanssa. Yhteistyö on äärettömän tärkeää ja myös yksilötasolla hyvin antoisaa.

Aika monet ihmiset ajattelevat asioista samaa ja tykkäävät tehdä yhteistyötä.

Yksin ei välttämättä saa mitään aikaan, mutta jos toimimme tiiminä ja puhallamme ns. yhteen hiileen, emme ainoastaan onnistu tehtävässämme vaan teemme mahdollisesti maailmasta parempaa paikkaa.

Nuorten kanssa pärjäsi ihan hyvin englannilla.

 

 

PALKITTUA KANSAINVÄLISYYTTÄ 

Pandemiavuosi 2020 sulki rajat ympäri maailmaa, mutta Karkun evankelisessa opistossa juhlittiin upeita kansainvälisiä saavutuksia. Lukuvuonna 2019–2020 lukiomme eTwinning-projekti ”Listen to my radio: Breaking news” antoi opiskelijoille mahdollisuuden kehittää kieli- ja digitaitojaan, kun he tekivät podcast-ohjelmia kansainvälisissä pienryhmissä etäyhteyksien avulla. Projekti sai merkittäviä tunnustuksia. Syksyllä 2020 kansainvälinen eTwinning-tiimi antoi projektille eurooppalaisen laatumerkinnän. Sen perusteina mainittiin, että projekti oli opiskelijoille sekä innostava että omatoimiseen otteeseen kannustava. Tätä lukio-opiskelu parhaimmillaan on: opiskelijat saavat perehtyä mielekkäisiin ja tulevaisuuden kannalta merkityksellisiin aiheisiin, työskennellä erilaisten ihmisten kanssa ja toteuttaa luovia sisältöjä!

Laatumerkityt projektit kilpailevat vuosittain Euroopan laajuisesti parhaasta eTwinning-projektista. Opiskelijoiden (ja opettajan) oli vaikea uskoa korviaan, kun saimme kuulla, että projektimme tuli ikäryhmämme toiseksi yli 800 laatuprojektin joukosta! Sen myötä saimme vielä kolmantena palkintona Suomen Opetushallituksen tunnustuksen Suomen parhaasta projektista. Lukiossa jatketaankin innolla kansainvälistä opiskelua mm. meneillään olevan Erasmus+-hankkeen kautta. Jatkamme Agenda 2030 -tavoitteisiin perehtymistä ja toivomme pääsevämme tekemään sitä myös live-vierailujen kautta kumppanimaihimme Saksaan, Italiaan, Espanjaan ja Tsekkiin. Sitä odotellessa, seuraathan hankettamme Instagramissa @globalgoalsambassadors !

 

 

 



LUKIOTA ETÄNÄ - LÄPI EUROOPAN

Karkun evankelisen opiston lukion osalta lukuvuosi 2019–2020 päättyikin etäkoulun merkeissä. Opiskelijat ja opettajat saivat opetella ottamaan monta sukellusta verkon – ja välillä puhelinlankojenkin – välityksellä tapahtuvaan oppimiseen. Ja teimme sen!

Yhden lukion englannin opetuksen ryhmän kanssa olimme kyllä aloittaneet etäilyn jo heti syksyllä 2019. Tällöin emme tosin tienneet koronasta vielä mitään, mutta selvää oli, että kielitaidon kehittymisen vuoksi kannattaa hankkiutua aitoihin kontakteihin erimaalaisten ihmisten kanssa. Pääsimme EU:n opettajien verkkoyhteisön eli eTwinningin kautta mukaan mielenkiintoisen podcast-projektiin ”Listen to My Radio: Breaking News”.

Opiskelijoiden suunnittelema projektilogo

Projektissa oli osallistujina eurooppalaisia lukiolaisia meidän lisäksemme Saksasta, Belgiasta, Espanjasta, Italiasta ja Turkista. Tavoitteina oli harjoitella yhteydenpitoa ja yhteisen projektin tekemistä eri maissa asuvien kanssa. Lisäksi opettelimme podcast-ohjelmien tekemistä ja siinä sivussa opimme kosolti erilaisten digitaalisten ohjelmien käyttöä ryhmätöissä.

Ensimmäiset podcastit teimme oman luokkamme pienryhmissä sen jälkeen kun olimme saaneet erinomaisen työpaja-koulutuksen freelance-tuottaja Miia Laineelta, joka on eri maissa kouliintunut radio- ja podcast-ohjelmien tekemisessä. Kun podcast-ohjelman teko oli näin tullut tutuksi, kevätpuolella olimmekin valmiit tekemään saman sekaryhmissä eri maiden opiskelijoiden kanssa.

Miia Laine ohjaamassa opiskelijoitamme podcast-ohjelmien editoinnissa

Kuulostaako helpolta? Podcast-ohjelman formaatin valinta, aiheen näkökulman rajaaminen, rooleista sopiminen, tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen, äänittäminen, editointi… Kaikki tämä siis ennalta varsin tuntemattomien kumppaneiden kanssa tietokoneen ja puhelimen välityksellä. Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että turhautumisia ja epäonnistumisiakin mahtui matkaan, mutta myös valtavan paljon oppimista, uusia kontakteja ja positiivisia kokemuksia.

eTwinning-projekti rikastutti opiskelua tarjoamalla kielitaidon aitoa harjoittelua, verkko-oppimista ja etäprojektien hallintaa jo ennen kuin siitä tuli välttämätöntä ja kaikille pakollista. Opiskelijoiden tekemissä podcast-ohjelmissa perehdyttiin lukemisen merkitykseen nuorille sekä YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitteisiin. Näin ollen projekti ei ollut vain englannin oppimista, vaan eri kouluaineita yhdistävää ja monipuolista osaamista kehittävää.

Keväällä heräsikin haave muutaman projektissa mukana olleen opettajan kanssa laajentaa eTwinning-projektissa käsittelemiämme teemoja kattavammaksi Erasmus+-projektiksi, johon sitten sisältyisi myös kansainvälistä liikkumista eli kouluvierailuja puolin ja toisin. Hakemus on tehty ja odottelee käsittelyä... Lisäjännitystä tuo tietysti myös tämä korona-tilanne, ja sen keston vaikutus tuleviin matkustamisiin. Kävipä siinä niin tai näin, lukuvuoden aikana oppimamme digi-, etä-, kommunikointi- ja monikulttuurisuustaidot eivät joudu hukkaan!

Näillä sanoilla opiskeljat kuvasivat projektia sen päätyttyä.

Tässä yksi esimerkki valmiista podcastista aiheena eriarvoisuuden vähentäminen maailmassa.

Voit kuunnella kaikki valmiit podcastimme täältä.